ΣΧΟΛΗ ΔΡΑΜΑΤΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ  ΣΠΟΥΔΕΣ ΔΡΑΜΑΤΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

 ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΔΡΑΜΑΤΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

ΧΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ:   H ΣΧΟΛΗ ΤΕΣΣΕΡΑ (4) ΕΞΑΜΗΝΑ ΤΡΕΙΣ (3) ΩΡΕΣ ΤΗΝ ΕΒΔΟΜΑΔΑ

ΤΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ  ΔΥΟ [2] ΕΞΑΜΗΝΑ    ΤΡΕΙΣ [3] ΩΡΕΣ  ΤΗΝ ΕΒΔΟΜΑΔΑ  

 

 

πιστοποίηση ΕΚΕΙΜ      

ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΓΙΝΕΤΑΙ ΚΑΙ ΜΕ E-LEARNING

ΣΕ ΠΟΙΟΥΣ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ:

Τη σχολή   ‘η  το  σεμινάριο   μπορούν να παρακολουθήσουν ηθοποιοί, μουσικοί, εκπαιδευτικοί ,εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής, Ιατροί, άνθρωποι της ψυχικής υγείας, χορευτές, χορογράφοι.

ΓΙΑ ΤΗ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ:

Κατά τη διάρκεια του 4ου εξαμήνου γίνεται πρακτική στο χώρο του ΕΚΕΙΜ σε ομάδες ΑμεΑ και σε ομάδες θεάτρου.Στο τέλος κάθε εξαμήνου η τάξη ανεβάζει παράσταση με συγκεκριμένο περιεχόμενο από την οποία ορίζεται η βαθμολογία του εξαμήνου.     

ΣΠΟΥΔΕΣ ΣΤΗ ΔΡΑΜΑΤΟΘΕΡΑΠΕΙΑ    

 Δραματοθεραπεία σπουδές σε ΕΚΕΙΜ

 

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ:

ΑΝΘΗ ΠΑΡΑΣΚΕΥΟΠΟΥΛΟΥ

H Ανθή Παρασκευοπούλου γεννήθηκε στην Αθήνα, όπου ζει και κατοικεί. Ασχολήθηκε με το εικαστικό κόσμημα, με την αγιογράφιση εικόνων και την ζωγραφική.
Σπούδασε ”Δραματοθεραπεία” στο ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΕΡΕΥΝΩΝ ΗΧΟΥ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΚΑΙ ΛΟΓΟΥ (Ε.Κ.Ε.Ι.Μ.). ´Εχει σκηνοθετήσει θεατρικές παιδικές παραστάσεις με άτομα με ειδικές ανάγκες  (Α.Μ.Ε.Α.) και ντοκυμαντέρ με θέμα τη σύχρονη πόλη. Πραγματοποιεί ατομικές και ομαδικές Δραματοθεραπευτικές συνεδρίες.

 

Δραματοθεραπεία ΕΚΕΙΜ

ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΔΡΑΜΑΤΟΘΕΡΑΠΕΙΑ:

Στην αρχαία Ελλάδα η σχέση μεταξύ δραματικής έκφρασης και θεραπευτικής διαδικασίας, ήταν αποδεκτή και αναγνωρίσιμη. Στον διπλανό χώρο από το θέατρο της Επιδαύρου υπήρχε ένα θεραπευτήριο και συχνά η λειτουργία του ήταν συμπληρωματική καθώς οι ασθενείς συμμετείχαν στον ίδια χώρο των τραγωδιών. Η θεραπευτική απελευθέρωση καταπιεσμένων παθών ήταν μέρος της θεατρικής διαδικασίας μέσω της οποίας οι θεατές και ασθενείς μπορούσαν να συμβιβαστούν με τις απώλειες και τις καταστροφές έτσι ώστε να μπορεί να επιβιώσει σε έναν συχνά εχθρικά κόσμο.

Στο αρχαίο θέατρο λειτουργούσε η κατάσταση της –Κάθαρσης-ή η επέμβαση του από μηχανή θεού.”Κάθαρση παθών” κατά Αριστοτέλη. Απόδοση δικαιοσύνης και λύσεις σε προβλήματα καθημερινά τα οπoία είναι υπεύθυνα για όλες τις ψυχικές και σωματικές ασθένειες. Αργότερα ο Coulmiel διευθυντής του ασύλου chatenton εργάζεται με ασθενείς σε θεατρικές παραγωγές. Ο Reit, γερμανός συγγραφέας κάνει παραστάσεις σε ψυχιατρικά άσυλα το 1803.

Στο τέλος του 19ου αιώνα η Ελληνική τραγωδία επηρεάζει τον Freud στη σύλληψη της ψυχαναλυτικής θεωρίας όπου η κάθαρση εξυπηρετεί την αυτογνωσία. Εκείνη την εποχή ο αναμορφωτής του θεάτρου Stanislavski σύγχρονοςτου Enreino αντιλαμβάνεται ότι μέσω της ερμηνείας των ρόλων που είναι φανταστικοί, ο υποκριτής δύναται να ξεπεράσει έναν αριθμό ψυχολογικών και σωματικών ασθενών όπως παρατηρεί ο Enreino στο βιβλίο του “ The theatre in life.

Την ίδια εποχή ο Iljin αναπτύσσει μια αντίληψη του θεραπευτικού θεάτρου βασισμένη στον αυτοσχεδιασμό. Σιγά σιγά το θέατρο άρχισε να αλλάζει. Έτσι φθάνουμε στον Brecht Bertlt με το θέατρο της συνειδητοποίησης και την έννοια της αποστασιοποίησης. Μετά το 2ο παγκόσμιο πόλεμο, το θέατρο πλησιάζει τη ψυχιατρική και τη ψυχοθεραπεία, έτσι εμφανίζεται η Δραματοθεραπεία. 

Ο όρος δημιουργήθηκε από τον Peter Slade το 1959,πολύ γνωστό και πρωτοποριακό για την εποχή του το άρθρο του “Drama therapy as an Aid to becoming a person”.  Σημαντική μορφή δραματοθεραπεύτριας η βρετανίδα Emmy Sue Jennings με το βιβλίο της στη δεκαετία του 70΄ “ Remedial drama”.

Σπουδές δραματοθεραπείας σεμινάρια ΕΚΕΙΜ δραματοθεραπείας

ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΔΡΑΜΑΤΟΘΕΡΑΠΕΙΑ:

Η δραματοθεραπεία χρησιμοποιεί τις δύο πτυχές του δράματος και του θεάτρου ως θεραπευτική διαδικασία. Χρησιμοποιεί μεθόδους δράσης για να διευκολύνει τη δημιουργικότητα, τη φαντασία, τη μάθηση, τη διορατικότητα και την ανάπτυξη του ανθρώπου. Αποτελείται από δύο στοιχεία. Η δραματική τέχνη, η οποία διενεργεί το δημιουργικό και το αυθόρμητο μέσα από το δράμα και το θεραπευτικό κομμάτι το οποίο εντοπίζει τις ψυχολογικές ανάγκες και εργάζεται μέσα σε ένα υγιές και θεραπευτικό περιβάλλον. Συνήθως το μάθημα γίνεται ή από ψυχολόγο-θεραπευτή με ειδίκευση στο δράμα ή από ηθοποιό με γνώσεις ψυχολογίας.Αυτό είναι το μεγάλο λάθος.Το σωστό είναι το κομμάτι του δράματος να γίνεται από δάσκαλο θεάτρου και του θεραπευτή από ειδικό ψυχολόγο.

Η δραματοθεραπεία ως θεραπευτική μέθοδος έχει τη βάση της στο ψυχόδραμα. Η διαφορά μεταξύ ψυχοδράματος και δραματοθεραπείας είναι ότι το μέν ψυχόδραμα χρησιμεύει στο άτομο ως μία ευκαιρία για βαθύτερη ενδοσκόπηση.Ενω η δραματοθεραπεία χρησιμοποιεί το λόγο και την υποκριτική για να εξωτερικεύσει τις καταστάσεις του ατόμου που του προκαλούν προβλήματα.

ΔΟΜΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΔΡΑΜΑΤΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ:

Το μάθημα της δραματοθεραπείας έχει τους εξής κύκλους σπουδών:

Drama Therapy Clinical Applications                                    

                                     …… μια θεραπευτική τελετουργία….

Δυό λόγια…

Η θεραπευτική ιδιότητα των τεχνών πάνω στην ψυχή, το πνεύμα και κατά προέκταση το σώμα του ανθρώπου, είναι αποδεδειγμένη και εφαρμόζεται από την αρχαιότητα.

  Στην καλύτερη και πιο διαυγή μορφή της, την συναντάμε στην κλασσική αρχαιότητα όπου μέσω της θεατρικής πράξης δημιουργείται ‘’η κάθαρσις’’.

  Η αρχαιοελληνική τραγωδία σαν δράση αποτελεί το αποκορύφωμα της ψυχοθεραπευτικής ιδιότητας της πράξης του Θεάτρου. Κάθαρση για τον θεατή του έργου αλλά σίγουρα και για τον ερμηνευτή, μέσω της προετοιμασίας για το ανέβασμα της παράστασης, αλλά και μέσω αυτής.

 Αυτό ακριβώς είναι το σημείο όπου ορίζεται η σύγχρονη μέθοδος της Δραματοθεραπείας: Μια ομάδα ανθρώπων , μέσα από συλλογική εργασία δοκιμάζει τις αντοχές και τις ικανότητές της, προετοιμάζοντας την αναπαράσταση ενός έργου ( θεατρικό, παραμύθι, ποίημα, διήγημα, αυτοσχέδια ιστορία, προσωπική εμπειρία) με αποτέλεσμα την αποβολή των αρνητικών ενεργειών του σώματος και του πνεύματος μέσω της καλλιέργειας και της δημιουργικής δράσης.

 

Λόγοι και στόχοι της δράσης…

  Τα άτομα που συμμετέχουν σ’ αυτή τη δράση, μπαίνουν στην διαδικασία …

…..να γνωρίσουν καλύτερα τον εαυτό τους και τους άλλους , μέσω της αποστασιοποίησης που προσφέρει η θεατρική πράξη…..

 ….να ανακαλύψουν ιδιότητες και ικανότητες που δεν ήξεραν ότι έχουν γιατί ποτέ δεν τους δόθηκε η ευκαιρία να δοκιμαστούν πάνω σ’ αυτές…..

… να  αναπτύξουν  το αίσθημα της συντροφικότητας, της συνεργασίας, της ευγενικής άμιλλας και της αλληλεγγύης μέσα από την ομαδική εργασία

… να καθαρθούν ψυχικά και πνευματικά, όχι όμως σαν απλοί θεατές μιας τελετουργίας αλλά σαν οι δημιουργοί της…

… να μεταδώσουν και να μεταγγίσουν όλα τα παραπάνω σε συνανθρώπους τους , είτε μέσω του επαγγέλματός τους , είτε μέσα από τις προσωπικές τους σχέσεις…

… και τέλος να έρθουν  σε αληθινή επαφή με την Τέχνη της Επικοινωνίας, της Φαντασίας και της Μεταμόρφωσης… το Θέατρο.

 

 

 

Αναλυτική Δομή μαθημάτων Ψυχολογίας, στα πλαίσια του τμήματος Δραματοθεραπείας

Διάρκεια 4 εξάμηνα

Θεματικές ενότητες:

Eισαγωγή στην ψυχολογία (σχολές ,βασικά χαρακτηριστικά, εκπρόσωποι)

-Ψυχοδυναμική προσέγγιση

  • Σίγκμουντ Φρουντ,Τοπικό-Δομικό μοντέλο,Σύγκριση των Ψυχοσεξουαλικών σταδίων με τα Ψυχοκοινωνικά Στάδια του Εrikson
  • Άλφρεντ Αντλερ,Σχέδιο ζωής,πυρήνας προσωπικότητας,οικογενειακός αστερισμός

-Μηχανισμοί άμυνας

-Υγιή προσωπικά όρια

-Θεωρία της προσκόλλησης

Eξάρτηση

Aνθρωπιστικές προσεγγίσεις

  • Yπαρξισμός
  • Συναλλακτική ανάλυση(Εric Berne)
  • Συστημική προσέγγιση
  • Gestalt
  • Αβραάμ Μάσλοου,Ιεράρχηση αναγκών κατά Μάσλοου
  • Προσωποκεντρική προσέγγιση,Carl Rogers

-Θεωρίες προσωπικότητας,διαταραχές,ναρκισσισμός

-Συμπεριφορισμός-Γνωσιακή,Το γνωσιακό-συμπεριφοριστικό μοντέλο

  • Αξιολόγηση βασισμένη στη λειτουργική ανάλυση συμπεριφοράς (Α.Λ.Α.Σ):Ένα διεπιστημονικό μοντέλο για παιδιά με προβλήματα συμπεριφοράς
  • Θεωρίες κινήτρων, Κινητοποίηση

-Δεξιότητες επικοινωνίας

-Αναγνώριση, έκφραση και διαχείριση συναισθημάτων

-Πένθος και απώλεια

-Διαστάσεις αυτοαντίληψης, αυτοεκτίμηση

-Αντιμετώπιση αγχογόνων καταστάσεων

-Κοινωνική επάρκεια-κοινωνικές δεξιότητες

-Διαδικασία επίλυσης συγκρούσεων-τεχνικές,μέθοδοι

-Δυσκολίες προσαρμογής(ορισμός, ιδιαιτερότητες, διάκριση από την ομαλή συμπεριφορά)

-Αναπτυξιακή ψυχολογία-Ανάλυση επιμέρους σταδίων

-Άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες

  • Μαθησιακές δυσκολίες(βασικά κριτήρια, χαρακτηριστικά)
  • Διάσπαση προσοχής, αδυναμία ελέγχου των παρορμήσεων(Σύνδρομο Δ.Ε.Π-Υ.)
  • Αναπτυξιακές διαταραχές:Αυτισμός
  • Σύνδρομο Down
  • Nοητική υστέρηση
  • Aισθητηρικά προβλήματα:όραση,ακοή
  • Κινητικές-σωματικές αναπηρίες

-Ψυχοπαθολογία

  • Κλινικές οντότητες-ταξινόμηση&άξονες κατά DSM
  • Nευρώσεις
  • Οριακή δομή
  • Ψύχωση-Σχιζοφρένεια-Παιδική σχιζοφρένεια-Θεραπευτικές προσεγγίσεις
  • Διαταραχές διάθεσης-Θεραπευτικές προσεγγίσεις

 

 

 

πιστοποίηση ΕΚΕΙΜ